نکاتی برای طراحی دکوراسیون نمایشگاهی

ناشر : غرفه سازی رایکا سازان
تاریخ : 1397/06/31

با توجه به رشد و گسترش برپایی نمایشگاه‌های مختلف در سال‌های اخیر و به منظور ارائه‌ی محصولات مختلف و متنوع، توجه به طراحی دکوراسیون نمایشگاهی از سوی طراحان و غرفه داران بیشتر از گذشته شده است. طراحی دکوراسیون نمایشگاهی، مجموعه عملیاتی است که به منظور برپایی موقت مکانی برای تبلیغات، نمایش و ارائه‌ی کالا برپا می‌شود. امروزه با توجه به ایجاد فضای رقابتی در زمینه‌ی جلب مشتری و فروش کالا و خدمات، لازم است نحوه‌ی ارائه خدمات به مشتریان و برپایی نمایشگاه‌ها به بهترین نحو ممکن انجام شود. برای انجام هرچه بهتر کار نیاز است که طراحان با دانش و آگاهی بیشتری قدم به عرصه‌ی طراحی دکوراسیون نمایشگاهی بگذارند.

طراحی دکوراسیون فروشگاهی

اهداف و مزایای برگزاری نمایشگاه

هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه، ارائه‌ی محصولات و خدمات و جلب بیشتر مشتری است. از مهم‌ترین مزایای برگزاری نمایشگاه برای برپاکنندگان، ارتباط مستقیم ما بین عرضه‌کنندگان و مشتریان است. محدودیت زمانی و مکانی باعث متمرکز شدن ارائه‌ی کالاها و خدمات در نمایشگاه می‌شود و همین سهولت دسترسی باعث مقرون‌به‌صرفه بودن برپایی نمایشگاه برای فروشندگان و بازدیدکنندگان خواهد شد. تخصصی بودن نمایشگاه‌ها یکی دیگر از مزیت‌های آن است که باعث مراجعه‌ی مشتریانی که خواهان خرید محصول یا دریافت خدمات خاص است خواهد شد و همین امر حجم و امکان خرید و فروش را بالاتر می‌برد. از دیگر مزایای برپایی نمایشگاه می‌توان به توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی، افزایش سطح تولید به دنبال افزایش تقاضا، ایجاد رقابت، تبادل اطلاعات و دانش فنی، انتقال تکنولوژی، گسترش روابط و ... اشاره کرد.

برگزاری نمایشگاه برای غرفه های فروشگاهی

نکات مهم در طراحی دکوراسیون نمایشگاهی

طراحی دکوراسیون نمایشگاهی شیک مستلزم آگاهی داشتن از نکاتی است که در ادامه به آن ها اشاره می شود:

شناخت کافی از اهداف سفارش دهنده از برپایی و حضور در نمایشگاه

شناخت اجزا و فضاهای نمایشگاه

شناخت کامل از انواع سبک های طراحی دکوراسیون نمایشگاهی (سبک کلاسیک و مدرن)

اطلاع از انتظارات و نیازهای برپاکنندگان نمایشگاه (فضاهای مورد نیار مانند فضای cip، vipو ...)

دریافت اطلاعاتی مانند نام و مشخصات برپاکنندگان، آدرس سایت و آدرس صفحه های اجتماعی برپاکنندگان، لوگوی شرکت و ...

مشخص کردن بودجه ی در نظر گرفته از سوی برپاکنندگان نمایشگاه

شناخت انواع غرفه های نمایشگاهی از نظر ساختاری

تعداد کارکنان و وظایف و فعالیت های آنان

غرفه سازی نمایشگاهی چیست؟

غرفه ی نمایشگاهی مکانیست که توسط طراح دکوراسیون نمایشگاهی طراحی می شود و به منزله ی ابزاری قدرتمند برای بازاریابی و نمایش محصولات و ارائه ی خدمات برپاکنندگان نمایشگاه به شمار می رود. طراح دکوراسیون نمایشگاهی با طراحی درست و اصولی غرفه ی نمایشگاهی می تواند در جلب و جذب هرچه بیشتر مشتری و ماندگاری محصولات در نظر بازدیدکنندگان بسیار تاثیر گذار باشد.

دکوراسیون غرفه های فروشگاهی

انواع غرفه های نمایشگاهی

سازه های خودساز یا چوبی از جمله سبک های رایج در طراحی دکوراسیون نمایشگاهی است که از نئوپان، ام دی اف و گاه با مخلوطی از آهن ساخته می شود. استفاده از غرفه های چوبی در دکوراسیون نمایشگاهی با توجه به تنوع طرح و رنگ آن، دست طراح را برای ارائه ی طرح های مختلف و متنوع باز می گذارد.

سازه های مدولار یا پارتیشن: رایج ترین تیپ در طراحی دکوراسیون نمایشگاهی در سراسر جهان محسوب می شود و به دلیل آسیب پذیری در مقابل باد و باران، بیشتر برای فضاهای بسته مناسب است. این سازه از قطعات پیش ساخته و قابل مونتاژ تشکیل می شود و در متراژهای مختلف قابل اجرا است. از ویژگی های مثبت غرفه های مدولار یا modular systems هزینه و زمان کمتر برای اجرا و راندمان بالای آن است؛ به همین دلیل این سیستم در طراحی دکوراسیون نمایشگاهی محبوبیت زیادی دارد.

غرفه سازی با سیستم ماکسیما: سیستمی مدرن در طراحی دکوراسیون نمایشگاهی است. سازه های ماکسیما نیز همچون سیستم مدولار از قطعات پیش ساخته و مونتاژی ساخته شده و باعث ایجاد فضایی زیبا و مستحکم همراه با امکانات بیشتر برای غرفه دار می شود.

اسپیس فریم: دیگر سازه ی نمایشگاهی است که در طراحی دکوراسیون نمایشگاهی کاربرد دارد. از ویژگی های این سازه می توان به استحکام بالای آن اشاره کرد. از سازه ی اسپیس فریم هم می توان برای ساخت غرفه و سوله در فضای باز و هم داخل سالن استفاده کرد. جنس این سازه، فلزی است که در فضای باز می توان آن را با چادر و برزنت مسقف کرد.

چگونه یک دکوراسیون نمایشگاهی خوب را طراحی کنیم؟

نخستین موردی که در طراحی دکوراسیون نمایشگاهی به چشم می آید، فرم و چگونگی اجرای آن از لحاظ مختصات ظاهری است. آرایش و تزیینات داخلی غرفه از جمله نکات مهم در طراحی دکوراسیون نمایشگاهی محسوب می شود.

نورپردازی در طراحی دکوراسیون نمایشگاهی نقشی اساسی دارد. نورپردازی درست و استاندارد در کنار جلوه بخشیدن به فضای نمایشگاه، باعث جلب مشتری نیز می شود.

استفاده ی خلاقانه از عنصر رنگ می تواند نقش عمده ای در جذابیت نمایشگاه و مورد اقبال واقع شدن آن از سوی بازدیدکنندگان داشته باشد.

درنظر گرفتن امکانات لازم برای نمایش مطلوب محصولات، ویژگی دیگری است که در طراحی دکوراسیون نمایشگاهی می بایست مد نظر طراح باشد.

استفاده از ابزارهای نمایش فیلم و اسلاید در محل برپایی نمایشگاه، دیگر امکانی ست که می توان در طراحی دکوراسیون نمایشگاهی در نظر گرفت؛ به ویژه در مواقعی که امکان ارائه ی مستقیم محصول برای غرفه دار میسر نیست.

اگر محصول ارائه شده در نمایشگاه قابلیت ارائه در ویترین و قفسه را دارا باشد، باید طراحی ویترین ها و قفسه های شکیل و زیبا در دستور کار طراح قرار بگیرد.

استفاده ی بهینه از فضا و جلوگیری از شلوغ کردن بیش از حد و بی مورد فضا، از دیگر وظایف طراح است.

در طراحی دکوراسیون نمایشگاهی باید محلی برای نگهداری ابزارها و وسایل اضافی و همینطور مکانی برای استراحت و غذا خوردن کارکنان در نظر گرفته شود.

استفاده از ابزارهای تزیینی مانند گلدان ها، دیوارپوش های تزیینی، میز و صندلی های مناسب و ... از جمله امکاناتی است که باعث جذابیت غرفه و جلب نظر بازدیدکنندگان می شود و در طراحی دکوراسیون نمایشگاهی باید به این نکته نیز توجه شود.

دکوراسیون غرفه های فروشگاهی

سایر مقالات
اجرای طراحی دکوراسیون نمایشگاهی
اجرای طراحی دکوراسیون نمایشگاهی
یکی از مجرب‌ترین شرکت‌های ایرانی در زمینه ی طراحی داخلی و ساخت دکوراسیون نمایشگاهی و فروشگاهی، شرکت رایکا سازان می‌باشد که از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده و در حال حاضر توانسته است به یکی از موفق‌ترین طراحان داخلی تبدیل شود. همان‌طور که می دانید دکوراسیون نمایشگاهی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت غرفه در زمینه ی فروش و دیگر زمینه‌ها می‌باشد
ادامه مطلب
قیمت طراحی و اجرای غرفه‌های نمایشگاهی
قیمت طراحی و اجرای غرفه‌های نمایشگاهی
ساخت غرفه‌های نمایشگاهی برای رونق کسب و کار اهمیت زیادی دارند. طراحی و اجرای این غرفه ها به صورت جداگانه محاسبه می شود. برای غرفه ها از تجهیزات متعددی استفاده می شود که از آن جمله می توان به میزهای کنفرانس، ست CIP، تجهیزات نورپردازی و تزئینات و تبلیغات اشاره کرد. این تجهیزات قیمت طراحی و اجرای غرفه نمایشگاهی را افزایش می دهند.
ادامه مطلب
آیتم های مهم بازاریابی غرفه نمایشگاهی
آیتم های مهم بازاریابی غرفه نمایشگاهی
طراحی غرفه نمایشگاه یک عامل بسیار مهم برای جلب توجه مشتری و افزایش بازده کار است. طراحی غرفه نمایشگاه باید بیانگر اهداف و نیاز های شرکت باشد.     
ادامه مطلب
تجهیزات نمایشگاهی مورد نیاز در غرفه نمایشگاهی چیست
تجهیزات نمایشگاهی مورد نیاز در غرفه نمایشگاهی چیست
سالانه غرفه نمایشگاهی متنوعي با موضوعات متعدد، برگزار مي شود، نكته اساسي توجه به تحهيزات نمايشگاهي مورد نياز در غرفه نمایشگاهی براي، جلب توجه مشتري است.
ادامه مطلب