غرفه سازی در انبار چیست

1398/02/09 | تعداد نظرات :0

عموما غرفه سازی در انبار به منظور سازماندهی بیشتر و بهتر صورت می گیرد. انبارها با توجه به نوع کارکردی که دارند مکانی شلوغ هستند که هر روز در آن ها رفت و آمد صورت می گیرد. از  آن جا که ورود و خروج کالا از انبار، سالم ماند کالاها و دسترسی به موقع به کالاها اصولی مهم هستند، غرفه سازی در انبار ضروری به نظر می رسد.

انبار

انبار فضایی است که معمولا در آن محصولات نگهداری می شود. انبارها در انواع گوناگونی ساخته شده و مورد استفاده می گیرند. بنابراین نحوه طراحی آنها و غرفه سازی یا تقسیم بندی آنها با هم متفاوت است. برخی از انبارها کاملا جدا از فضاهای دیگر ساخته می شود و صرفا کارکرد انبار دارد. به عنوان مثال سوله های خارج از شهر می توانند جزو انبارهای مستقل حساب شوند. انبارها بر اساس بنای مورد نظر نیز به سه نوع انبارهای روباز، انبارهای مسقف و انبارهای سرپوشیده بدون دیوار تقسیم می شوند. برخی از موارد تاثیر گذار در معماری داخلی انبار را بررسی می کنیم:

محصول مورد استفاده در انبار

در طراحی انبار باید به محصولی که می خواهد در آن قرار داده شود توجه بسیاری کرد. این محصولات می توانند از اسید سولفوریک تا برنج، لباس و... متفاوت باشد. هر کدام از این انبارها، اصول طراحی خاص خود را می طلبد و در ساخت و طراحی آنها باید از مواد و مشخصات مخصوصی استفاده کرد. موادی که می توانند در انواع انبارها قرار گیرند را به چند دسته مختلف تقسیم بندی می کنند: انبار کالاهای معمولی، انبار مواد قابل اشتعال یا انفجار، انبار کالاهای فاسد شدنی، انبار مواد شیمیایی و انبار مواد فله ای. هر کدام از این انبارها نیاز به رعایت کردن استانداردها و حداقل های مخصوص به خود هستند.

انجام عملیات توسط انسان یا ماشین آلات

مورد حائز اهمیت دیگری که در معماری داخلی انبارها باید توجه کرد انجام عملیات توسط انسان یا ماشین می باشد. یعنی باید بررسی کرد که مواد و محصولات موجود در انبار به وسیله انسان جابجا می شود یا با ماشین آلات صورت می گیرد. این مسئله نیز در غرفه سازی نمایشگاهی در انبار مهم است. در صورتی  که ماشین آلات مورد استفاده قرار گیرد عرض معبرها باید به گونه ای باشد که ماشین آلات به راحتی در آن رفت و آمد کنند. علاوه بر این برای رفت و آمد ماشین آلات مصالح مناسبی برای کفسازی انبار باید مورد استفاده قرار گیرد.

نکات مهم در طراحی انبارها

انبارها باید در بستر مناسبی طراحی شوند که آبگیر نباشد. در طراحی انبارها باید به این نکته توجه کرد که انبار از سطح زمین بالاتر قرار گرفته باشد. دیوارها و سقف ها باید از مواد قابل اشتعال ساخته شده باشند. باید به تهویه محیط انبار توجه داشت.درب های انبار باید فلزی و سطح آن ها صاف باشد. و...

غرفه سازی در انبار

غرفه سازی در انبار به معنی ایجاد فضاهای مشخص و جداگانه در انبار به منظور عملکردهای خاص است. یکی از معضلات اساسی در انبارها، آشفتگی و به هم ریختگی آن ها است. به وسیله غرفه سازی می توان بسیاری از مشکلاتی را که صاحبان کار و انباردارها دست به گریبان هستند، حل کرد. غرفه سازی در انبار مزایای زیادی دارد. این مسئله سبب می شود تا بسیاری از دغدغه های موجود کارفرمایان، انباردارها و کسانی که به انبار مراجعه می کنند از بین برود. از مزایای غرفه سازی در انبار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازماندهی محصولات موجود
  • عدم آشفتگی در انبار
  • سهولت در دسترسی
  • امنیت بیشتر
  • تفکیک بر اساس نیازهای مختلف
  • و...

در غرفه سازی در انبار باید به نکات مهمی توجه کرد. می توان از فضای بالای انبار استفاده کرد. یعنی غرفه ها می توانند در صورت نیاز 2 طبقه ساخته شوند. در غرفه سازی مواد و مصالح ناسازگار نباید در کنار یکدیگر قرار بگیرند. مسیر رسیدن به هر غرفه باید مشخص شود و میزان کالای برداشته شده و حجم آن و توانایی خارج کردن آنها باید همگی مورد توجه قرار گرفته باشد.

دیدگاه ها
0
ثبت دیدگاه
آخرین پست ها
برچسب ها
تبلیغات متنی
تجهیزات نمایشگاهی
شرکت غرفه سازی رایکا سازان ارئه دهده بهترین تجهیزات نمایشگاهی در ایران

غرفه سازی رایکا
شرکت غرفه سازی رایکا سازان بهترین طراح غرفه های نمایشگاهی در کشور

دکوراسیون غرفه نمایشگاهی
شرکت غرفه سازی رایکا سازان طراح و مجری ساخت و اجرای دکوراسیون غرفه نمایشگاهی در ایران