ضوابط و استاندارد های طراحی مربوط به غرفه نمایشگاه

1396/11/30 | تعداد نظرات :0
هدف از تدوین استاندارد جهت فضاهای نمایشگاهی تعیین اصول و مقررات مربوط به خدمات نمایشگاهی شامل ساختار، مقررات ایمنی و بهداشتی نمایشگاه می باشد . این مقررات برای کلیه مراحل ساخت و برپایی نمایشگاه پایدار است و به برگزار کنندگان، غرفه داران، بازدیدکنندگان، تأمین کنندگان کالا و خدمات و کلیه طرف های ذینفع این امکان را می دهد که تا بتوانند با داشتن الگوی یکسان و در شرایط ایمن و بهداشتی به فعالیت های خود و ارائه خدمات بپردازند. در اینجا به برخی از استانداردهایی که در نمایشگاهها باید رعایت شود اشاره می گردد:  
در غرفه ها می توان از سایه بان هایی مانند سقف، چتر وپایه های های خیمه مانند به عنوان تزئینی و یا کارکردی ( مثلا برای سایه انداختن بر مونتیور کامپیوترها در برابر نور محیطی یا محصولات آویزان) استفاده کرد. سایه بان ها برای غرفه های خطی یا پیرامونی نباید در خط دید افراد مشکلی به وجود بیاورند. ارتفاع پایه سایه بان نباید کمتر از 2 متر از کف زمین باشد و پایه سایبان حداکثردر محدوده 5/1 متری هر راهرو باشد. عرض ستون های سایه بان نباید بیشتر  از 5/7 سانتی متر باشند. این امر در مورد هر غرفه ای که محدودیت دید دارد، مانند غرفه خطی اعمال می شود. 
درصورت استفاده از پلکان (چوبی، فلزی و ...) در سازه غرفه، پلکان باید طوری ساخته شوند که ضمن جلوگیری از لغزش و سقوط افراد، واجد استحکام و مقاومت کافی و دارای ضریب ایمنی بارگذاری کمینه 5/2 نسبت به بیشینه بارهای وارد شده باشد. بلندی مجاز هر پله تا پله بعدی بیشینه 22 سانتیمتر و پهنای عرضی کف هر پله کمینه 25 سانتیمتر باید باشد .
بلندی دیوار پشتی و جانبی وسایلی مانند تابلوها، پایه های پروژكتور و دیگر اقلام نمایشی غرفه نباید از 60/3 متر بیشتر باشد.(مگر در مواردی که مجوز مربوطه طبق این استاندارد اخذ شده باشد.)
درصورتی که دیواره پشتی و جانبی دارای اختلاف ارتفاع هستند، این اختلاف نباید بیش از 5/1 متر باشد.
ساخت و ساز در دو طرف غرفه ها، به طوری كه از رسیدن نور به غرفه های مجاور جلوگیری كنند، ممنوع است. دستگاه ها و ادوات نمایشی با بلندی بیش از  60/3 متر و در محدودة 5/1 متری غرفه مجاور, باید فقط در نیمة پشتی غرفه قرار بگیرند. 
سازه های نگهدارنده با بلندی بیش از 6/3 متر نباید نشان غرفه دار یا هر نوع علائم تجاری دیگری را نمایش دهد تا به حقوق غرفه های مجاور تجاوز نگردد. 
احداث غرفه های دو طبقه مجاز نیست. در مواقع خاص با هماهنگی و اخذ مجوز طبق آیین نامه داخلی شرکت و با رعایت نکات ایمنی قابل ایجاد میباشد.
در صورت ساخت غرفه با بلندی بیش از 6/3 متر، لازم است یک هفته قبل از شروع ساخت و اجرای غرفه ‌سازی با معرفی غرفه‌ساز و ارایه نقشه‌های اجرایی، نسبت به اخذ تاییدیه نقشه غرفه آرایی خود (طبق آیین نامه داخلی شرکت) ازطریق مسئول مربوط اقدام نمایند.
در صورت غرفه سازی قسمت های باز یا نیمه تمام و قابل رویت غرفه ها باید پوشانده شوند، به نحوی كه برای غرفه داران دیگر منظره ای بد یا مزاحمت به وجود نیاورند. ضروری است كه قسمتهای پشت سازه ها به ویژه نئوپان، چوب و شبكه های آهنی، رنگ آمیزی و یا با دكور مناسب پوشانیده شود. ضمناً بر روی قسمتهای پشت كار كه مشرف به حریم غرفه های مجاور می باشد، نوشتن تبلیغات یا نام شركت مجاز نیست.
کمینه بلندی سقف غرفه باید 4/2 متر باشد. این کمینه باید در تمام سطح الزامی رعایت شود. در سقف شیبدار ، بلندی کوتاهترین قسمت آن نباید از 4/2 متر کمتر باشد و بیشینه این بلندی 6/3 متر می باشد. 
در مواردی که غرفه سازی همراه با کف سازی با مصالح ساختمانی از جمله ماسه، شن و سیمان یا پانل گچی است، كف سالن ها باید در برابر ریختن مصالح و نیز چكیدن روغن و دیگر مواد مشابه به وسیله یک لایه پلاستیک با ضخامت کافی محافظت گردد. 
ساخت فضا به صورت محصور و فاقد دید به عنوان آبدارخانه، انبار، اتاق مذاكره و /یا هر عنوان دیگر ممنوع است.
دیدگاه ها
0
ثبت دیدگاه
آخرین پست ها
برچسب ها
تبلیغات متنی
تجهیزات نمایشگاهی
شرکت غرفه سازی رایکا سازان ارئه دهده بهترین تجهیزات نمایشگاهی در ایران

غرفه سازی رایکا
شرکت غرفه سازی رایکا سازان بهترین طراح غرفه های نمایشگاهی در کشور

دکوراسیون غرفه نمایشگاهی
شرکت غرفه سازی رایکا سازان طراح و مجری ساخت و اجرای دکوراسیون غرفه نمایشگاهی در ایران