غرفه سازی در انبارها به چه منظور انجام می شود

1398/02/09 | تعداد نظرات :0

به منظور بالا بردن راندمان کاری و حفاظت از محصولات می توان از غرفه سازی در طراحی انبار استفاده کرد. طراحی سیستم ورود و خروج کالاها، نگهداری و جابجایی کالاها و مکان یابی آن ها از موارد بسیار مهم در طراحی انبار می باشد.

انبار

انبار به فضایی اطلاق می شود که در آن از چیزهایی نگهداری می شود. با توجه به آن که محصول مورد نظر چه ویژگی هایی داشته باشد، نوع و ویژگی های طراحی انبار مشخص می گردد.

انبارها بر اساس فرم ظاهری به سه نوع روباز، کاملا پوشیده و هانگار (سرپوشیده بدون دیوار) تقسیم می شوند. هم چنین بر اساس نوع کالایی که در آن نگه داشته می شود، انبارها به دسته های معمولی، انبار کالاهای فاسد شدنی، انبار مواد فله ای، انبار مواد شیمیایی و انبار مواد قابل اشتعال یا قابل انفجار تقسیم بندی می شود. معماری انبار با توجه به کالایی که در آن نگهداری می شود کاملا متفاوت می باشد. به طور مثال در ساخت و طراحی انبار مواد شیمیایی به مواردی مانند خوردگی، تهویه و ... باید توجه ویژه ای داشت. بنابراین استفاده از مصالح مقاوم در این نوع از انبارها بسیار حائز اهمیت است. اگر مواد موجود در انبار، مواد فساد شدنی باشند، طراحی انبار باید به صورت متفاوتی انجام شود. مواد فاسد شدنی باید در دما و شرایط مخصوصی نگهداری شوند.

غرفه سازی در انبارها به چه منظور انجام می شود.

یکی از موارد مهم در طراحی انبارها، غرفه سازی در انبار است. در غرفه سازی انبار فضای انبار به قسمت های مختلفی که مورد نیاز است تقسیم بندی می گردد. این کار باعث کاهش میزان آشفتگی فضای انبار می گردد و راندمان انجام کارها بسیار بالا می رود. به وسیله ی غرفه سازی انبارها، ارتباط فضایی بین قسمت های مختلف مشخص می گردد. مواد و محصولات مختلف هر کدام در قسمت مربوط به خود قرار می گیرند. در استفاده از فضاهای انبار و ارتباط مابین آن ها باید از اصول خاصی پیروی کرد. یکی از این موارد توجه به قرار نگرفتن مواد ناسازگار در مجاورت یکدیگر است. برخی مواد در صورتی که کنار هم قرار گیرند باعث فساد، خوردگی و ... می شوند.

نکات مهم غرفه سازی در انبارها

در غرفه سازی انبارها، نحوه ی انبار کردن و محل آن مهم است. اینکه نوع کالا چیست، چگونه بسته بندی و انبار می شود و نحوه نگهداری از آن به چه صورتی است. یکی دیگر از موارد مهم در طراحی غرفه های انبار، روش حمل و نحوه ی ورود و خروج مواد است. علاوه بر غرفه ها که باید از استانداردهای لازم برای مورد استفاده قرار گرفتن برخوردار باشند، مسیرهای بین آن ها و مسیرهای رفت و آمد نیز حائز اهمیت است. اینکه کالا چگونه از این غرفه خارج شده و به محل مورد نظر خواهد رفت را باید در طراحی انبار پیش بینی کرد. از جمله استانداردهایی که در طراحی انبار و غرفه های آن باید رعایت کرد ارتفاع غرفه ها، اندازه قفسه ها، جنس قفسه ها، مصالح به کار رفته در ساخت غرفه ها و ... است.

در ساخت غرفه های انبار باید به اندازه و نوع محصول مورد نظر توجه کرد. برخی از محصولات ممکن است دارای ویژگی های خاصی باشند که غرفه ی مورد نظر برای نگهداری آن ها باید از این ویژگی ها برخوردار باشد. به عنوان مثال برخی از مواد باید در محیط خشک، خنک و تاریک نگهداری شوند. برای این مواد باید شرایط غرفه مورد نظر را خنک، خشک و تاریک قرار داد. حتی نوع درب و باز شدن غرفه باید به صورتی طراحی کرد که نور به طور مستقیم به مواد موجود در انبار برخورد نکند. یا ممکن است برخی محصولات شکستنی باشند. این محصولات را نباید در ارتفاع نگهداری کرد. بنابراین باید تدبیری اندیشید که اگر قفسه هایی در ارتفاع طراحی شد، چگونه از محصولات مراقبت خواهند کرد. همچنین در طراحی انبار باید به ابعاد ساخت غرفه ها نیز توجه کرد. با توجه به محصولات قرار گرفته در انبار، برخی از غرفه ها نیاز دارد که کوچک تر و برخی از غرفه ها بزرگ تر ساخته شوند.

دیدگاه ها
0
ثبت دیدگاه
آخرین پست ها
برچسب ها
تبلیغات متنی
تجهیزات نمایشگاهی
شرکت غرفه سازی رایکا سازان ارئه دهده بهترین تجهیزات نمایشگاهی در ایران

غرفه سازی رایکا
شرکت غرفه سازی رایکا سازان بهترین طراح غرفه های نمایشگاهی در کشور

دکوراسیون غرفه نمایشگاهی
شرکت غرفه سازی رایکا سازان طراح و مجری ساخت و اجرای دکوراسیون غرفه نمایشگاهی در ایران